Trambrug
Trambrug
Oorspronkelijke functie | |
Trambrug | |
Huidige functie | |
Voetgangersbrug | |
Bouwjaar | |
1932 | |
Architect | |
Onbekend | |
Status | |
Gemeentelijk monument |
Introductie
De voormalige trambrug ligt over de Bennebroekervaart, ten westen van de Roohellerbrug en vrijwel in het verlengde van de Bennebroekerdreef.
Vanaf het midden van de 19de eeuw trok Bennebroek, als gevolg van de sterke verbetering van de infrastructuur (verharding wegen, spoorlijn Haarlem-Heemstede, stoomtram, dorpsverlichting), veel renteniers en welgestelde forensen. Onder meer langs de Bennebroekerlaan verrees een groot aantal luxueuze villa’s en herenhuizen.
Toen de tramlijn Haarlem-Leiden in 1932 werd geëlektrificeerd, werd ook het tracé van de tramlijn door Bennebroek verlegd. Vanaf dat jaar tot 1949 reed de elektrische tram over de Binnenweg, passeerde de Nederlands Hervormde kerk aan de achterzijde, stak vervolgens de Bennebroekervaart over via de trambrug en reed verder over de Bennebroekerdreef naar de Rijksstraatweg. De halte van de tram lag tegenover de brug aan de Bennebroekerlaan.
De brug doet nu dienst als voetgangersbrug naar het evenemententerrein. In 2015 is de brug door de stichting Move opgeknapt. De houten leuningen zijn vervangen door stoere stalen exemplaren voorzien van het oude logo van de NZH (een grote H met boven en onder de streep de N en de Z). In het brugdek zijn verder vier rails verwerkt: die herinneren aan de twee sporen die de Blauwe Tram hier ooit had. Op de brug staan twee portalen voorzien van een rijdraad die herinneren aan de elektrische bovenleiding voor de tram. De gemetselde bruggenhoofden stammen uit 1932.
Gemeentelijk monument
De trambrug heeft cultuurhistorische waarde als tastbare herinnering aan het forensenverkeer dat hier passeerde. Voorts is de brug beeldbepalend gelegen over de vaart en schuin tegenover nummer 43, Huize Flora, een gemeentelijk monument.