Herenweg 6
Dennenheuvel
Oorspronkelijke functie | |
Park | |
Huidige functie | |
Park | |
Bouwjaar | |
18de eeuw, 1925 | |
Architect | |
Onbekend, L.A. Springer (tuinaanleg 1925) | |
Status | |
Rijksmonument 21129 |
Aanleg
Het terrein van Dennenheuvel en het aangrenzende Bloemenoord vormden oorspronkelijk het overbos van Huis te Manpad. De bebossing dateert van het einde van de 18de eeuw. De romantisch aangelegde Cornelis van Lennep, eigenaar van Huis te Manpad, plaatste omstreeks 1894 een ‘lijkbus’, een gedenkteken dat een herinnering moest oproepen aan het graf van Rousseau, dat zich in het park van Ermenonville in Frankrijk bevindt. Vóór de stichting van Dennenheuvel stond hier het huis Soeka Brenti (Rust na Arbeid), dat in 1840 werd gebouwd voor koopman Paul van Vlissingen uit Amsterdam. Het werd in 1888 gesloopt ten behoeve van de bouw van het landhuis Dennenheuvel. In 1925 kocht F.R.U. Rhodius-Bunge zowel Dennenheuvel als Bloemenoord en liet hij tuinarchitect Springer de tuin in een geometrische stijl aanleggen, op basis van een ontwerp van tuinarchitect J.D. Zocher sr.
Omdat de kosten voor het onderhoud te hoog werden, heeft de familie Rhodius het huis Dennenheuvel met drie hectare grond in 1977 verkocht. Het kasteelachtige huis is in 1987 afgebroken en vervangen door een appartementengebouw. Het voormalige koetshuis op de hoek van de Herenweg en de Prinsenlaan is een gemeentelijk monument.
Beschrijving
Na de Eerste Wereldoorlog woonde Sylvain Kahn met zijn vrouw Julie op Dennenheuvel. Zijn zwager Sally Berg liet Bloemenoord bouwen. De zwagers, gezamenlijk oprichters van modehuis Hirsch in Amsterdam, gaven tuinarchitect Springer opdracht om een park aan te leggen tussen beide villa’s met o.a. vijvers, groentekassen en oranjerieën, een hertenkamp en volières en als bewoners koeien, schapen, kippen, maar ook lama’s en struisvogels en andere exotische, geïmporteerde diersoorten. Springer liet bij zijn ontwerp delen van de eerdere tuinaanleg van J.D. Zocher sr. Uit de 18de eeuw intact.
Rijksmonument
Het park is van belang vanwege de aanwezigheid van delen van de 18de-eeuwse aanleg.